cukier

Czy dieta bez cukrowa, jest niezdrowa?

Glukoza, kwas tłuszczowy czy keton? Czy wszystkie są konieczne? Czy możliwa jest dieta bez cukrowa?
Które z tych źródeł energii jest dla nas najlepsze? I czy można wykluczyć to pierwsze źródło energii.
Przyjrzyjmy się im po kolei:

Glukoza

Glukoza najszybciej zamienia się w energię i najszybciej się przyswaja w organizmie. Jakie produkty ją zawierają? chyba każdy z nas wie. niestety jej spalanie tworzy tzw. wolne rodniki(inaczej aktywne cząsteczki tlenu) – w.g. naukowców odpowiedzialne za przyspieszenie procesów starzenia się.
Glukoza po spożyciu jest dostarczana do krwi przez godzinę, za to w mięśniach może być magazynowana maksymalnie około 90 minut. Dlatego po zjedzeniu batonika czujemy ponownie głód po 2,5 – 3 godzinach.

Gdy w organizmie dostępna jest glukoza, jest ona spalana w pierwszej kolejności. Organizm nastawiony na spalanie glukozy magazynuje tłuszcz i domaga się przyjmowania węglowodanów wiele razy w ciągu dnia. Prowadzi to do huśtawek nastroju i poziomu energii, tycia oraz mnóstwa chorób.

Tłuszcz

Jeden gram kwasów tłuszczowych dostarcza nam o połowę mniej energii niż glukoza. Jednakże, nie powodują w organizmie takiej huśtawki zasobów energii. Niektóre z mięśni gładkich w naszym organiźmie, nie potrafią przetwarzać glukozy na energię. Dla nich

Keton

Częstym argumentem przeciwko diecie bez cukrowej, jest twierdzenie iż nasz mózg potrzebuje cukru. Jednakże organizm na potrzeby mózgu potrafi wyprodukować keton. I powstaje on właśnie z kwasów tłuszczowych.

Podsumowanie

Gdy przestawimy się na dietę bez cukrową. Rzadziej odczuwamy głód. Hormony odpowiedzialne za odczuwanie głodu (insulina i leptyna) wracają do normy. Oczywiście wciąż czujemy głód jako sygnał organizmu, ale nie jest on dokuczliwy, bolesny i nie psuje nastroju. Rezygnując z cukru nie ryzykujemy, że czegoś zabraknie w naszym organizmie.

Sprawdź sam!! Ogranicz spożycie cukru z naszym wyzwaniem: 30 dni bez cukru, i napisz w komentarzu, czy odczuwasz zmianę.

  • Powoli skłaniam się ku tej opcji.

  • polecam. sam się jeszcze nie podjąłem, ale moja luba już tak.
    Podejmij się naszego wyzwania!

  • Martyna Wójcik

    Jeżeli ktoś trenuje, to warto aby zbadał sobie poziom glukozy we krwi, gdyż zarówno jej niedobór jak i nadmiar może być szkodliwy